fredag 14 oktober 2011

2 lästa klassiker

Jag har precis läst Doktor Glas (igen) och Kjesarn av Portugallien. Vilka böcker det är! 

Jag hade inte läst Kjesarn av Portugallien tidigare och blev helt uppslukad av den. Så himla fin. Så mycket kärlek och tragedi samlat på 223 sidor. En pappa som älskar sin dotter till vansinne.

Doktor Glas är ju helt fantastisk den med. Doktor Glas tror sig bli förälslad i en gift kvinna, Helga Gregorius, och dödar hennes man, Pastor Gregorius,  för att sätta henne fri från hans våld. 




Har ni inte läst dem så tycker jag ni kan ha som mål att läsa dessa två i höst!!


Och när ni har läst Doktor Glas tar ni och läser Gregorius av Bengt Ohlsson. Ok? Den är galet bra. En replik kan man säga kanske till Doktor Glas, sedd ur Pastor Gregorius ögon. Maken.

6 kommentarer:

  1. Det kanske handlar om prioriteringar men jag förundras alltid över folk som hinner läsa en massa böcker. Eller så kanske det ingår i ens jobb?

    Jag har ju inte ens småbarn än så jag vet inte vad jag ska skylla på. Gillar ju böcker men finner mig oftare med datorn på magen med en nedladdad serie rullande.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Gregorios, men inte Dr Glas - tror du det är okej att läsa i den ordningen? Vet att jag tänkte när jag läste Gregorios att jag msåte läsa Dr Glas, men så har det inte blivit av.

    SvaraRadera
  3. Åh, här har vi verkligen samma smak! Jag älskar alla tre.

    Har du läst Mordets praktik ännu?

    SvaraRadera
  4. MW: Det handlar nog om att prioritera. Jag skulle aldrig kunna pria bort läsandet någon längre period. Jag älskar att läsa"

    Hon som gick: Jag tycker det funkar att läsa dem i den ordningen också. Det är ingen fortsättning utan bara en annan vinkling.

    Äppelträdet: Nej jag har inte gjort det! Köpte den på bokrean och har den i min att-läsa-hylla. Tror jag drar mig för det för jag gillar de andra två så mycket.

    SvaraRadera
  5. Jag önskar att jag hade mer tid till läsandet... Ännu mer.

    SvaraRadera