onsdagen den 20:e februari 2013

The fault in our stars

Jag har läst ut "The fault in our stars" av Johan Green. Så sjukt bra bok! Men också, så sjukt sorglig bok. Och också rolig. Ja. Gud. Jag tog verkligen Hazel Grace och Augustus till mitt hjärta. Det tog lång tid för mig att läsa den pga jag ville inte att den skulle ta slut. Jag läste bara lite åt gången, ransonerade. Tills igår när jag bara bestämde mig för att nej nu jäklar läser jag ut den här.
Vad den handlar om? Hazel Grace som har lungcancer, går till sin stödgrupp och en dag sitter Augustus Waters där och bara tittar på henne. Augustus har för närvarande NEC (no evidence of cancer) men väl ett amputerat ben. De blir vänner, kära och ja. Gulp. Läs den! Dialogen är fantastisk och jag älskar hur författaren fångat tonåringarnas sätt att uttrycka sig knepigt, för att det går. För att vara speciella och annorlunda.
Den finns även på svenska "Förr eller senare exploderar jag". (fast jag gillar den engelska titeln mycket mer.)


2 kommentarer:

Frida sa...

men åh, jag måste verkligen läsa den!

yllet sa...

Frida: Ja det måste du nog! För den är verkligen så bra!