tisdag 27 maj 2014

för övrich

så var jag och gav blod idag. Fick en tröja och en bok. Men det kanske inte var det viktiga. Det viktiga var att läget för min blodgrupp var (är?) akut. De låg 100 påsar back. Jag börjar då undra, vad beror detta på? Har det hänt något?  Ger för få blod? Hur kan vi lösa det? Om det skulle hända mina nära något som kräver blod så vill ju jag gärna att det ska finnas.
Jag vet att alla inte får eller kan ge blod. Men om du inte gör det pga inte gillar nålar så kan du väl testa iaf?  Jag gillar inte nålar men det går bra. Det gör det. Och efteråt känns det bra i hjärtat.
Inte? Men tänk på alla positiva sidoeffekter med åderlåtning?
Testa? Snälla?

5 kommentarer:

  1. sist jag var där skrev de ut mig. Jag hade haft för låga järnvärden de sista gångerna. Då blev jag sur. Kom tillbaka när du har slutat mensa, ungefär. För gott alltså -.-

    SvaraRadera
  2. Jag är ju då en sån som inte får lämna blod, eller ja, de får ju i alla fall inte använda det eftersom jag inte är frisk. MEN, jag är ivrig påhejare av blodgivning och brukar tjata lite lagom på de runt omkring mig. Är en sån enkel (men viktig) sak att göra för sina medmänniskor! Bra att du också hejar på.:)

    SvaraRadera
  3. Jag lämna under några år, kommer från en blodgivarfamilj så det var givet att börja, men nu är värdena usla och jag får inte. Surt. Väntar på klimakteriet, sen är jag på igen.

    SvaraRadera
  4. Iwnkc: ja men äntligen nåt positivt med klimakteriet? :S

    dundermei: ja det är bra att du hejar på! Man får göra det man kan? :)

    hon som gick: märkte du av nåt att du hade dåliga värden i övrigt? en kollega var tvungen att sluta för han blev sjuk varje gång han gett blod. och en kompis var energilös i flera dagar efteråt tror jag? jag märker som tur är inget negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag hade inte märkt av något negativt. Tvärtom nästan, fick energi av att lämna, inte direkt efter men typ dagen efter.

      Radera