torsdag 7 augusti 2014

Köpenhamn baby

Vi var ju till Köpenhamn ett par dagar och här kommer en liten utvärdering.

Bokning: Bokade hotell via hotels.com, funkade fint och var smidigt.

Hotell: Vi hade blivit tipsade om ett fint hotell men det var lite knivigt med rum så vi valde Scandic Copenhagen, ett helt ok hotell. Läget var bra, nära till Tivoli och Ströget och kollektivtrafik om vi valt att nyttja sånt. Frukosten var stor och god även om "äggröran smakar konstigt mamma". Sängarna var sköna, vi hade ett Standard Family som hade en dubbelsäng där jag och T sov samt en dubbelbäddsoffa som kidsen delade. TV, gratis wifi och schysst badrum. Lobbyn var jättesnygg.

Maten: vi hade inte kollat upp NÅGOT vad gäller nåt egentligen innan vi for och nästa gång tänker jag kolla upp lite mer mathak. Nu blev det en ställe på Ströget när vi kom på kvällen pga hade barn som tydligen höll på att dö av hunger samt en jag som blev grinig för att jag var hungrig. Käket var sådär men dyrt. Drack vitt vin. Lunch dagen efter blev lite sen, god kycklingsallad som egentligen var en förrätt men jag var inget hungrig, drack vitt vin. Barnen åt Fish 'n' chips som var goda. Detta var i Nyhavn. Där köpte vi även asdyr glass och kaffe. Gott men ovärt. Godast var wagamama på/i anslutning till Tivoli. Jag åt nån chili med kyckling och nudlar, T åt nån firecrackersuperyeah kötträtt som var god. Barnen åt nåt från barnmenyn (kyckling, nudlar, äpplen mm).

Tursist: i sanning var vi turister. Då ingen av oss varit där tidigare, bara kört igenom/förbi så valde vi att vara riktiga turister. Vi var på Ströget, Nyhavn, slottet, Kastellet, en fin kyrka (marmorkyrakan?) vid slottet, Tivoli. Hell vi åkte ju till och med en kanalbåt! Det var så skönt att landa på båten och åka runt och få en guidad tur. Det var rätt varmt så fläktandet var välkommet. Tack vara den turen hade vi lite mer koll sen när vi traskade runt. Plus att jag tror att vi alla, framförallt barnen, uppskattade att bara få sitta still. Tivoli var jättemysigt, kändes så mycket mer än bara ett nöjesfält. Jag och Busan såg tex på en balettföreställning medan grabbarna drog till hotellet en sväng.

Shopping: vi handlade nästan inget alls även om utbudet var oändligt och det kliade i fingrarna, det kändes inte som att det var läge att spendera en massa tid i affärer och det var rätt dyrt? Vi handlade på Legoaffären till barnen och själv köpte jag ett par armband. Samt en godisburk på Tivoli för att jag ville ha burken.

Resan: Vi valde att åka bil för vi hade fundering på att fara mot Karlskrona på hemvägen. Nu blev det inte stå pga trötta och följande konversation på hotellet:
Y: nu vill jag inte att ni bråkar i bilen på hemvägen!
LB: Vad händer dårå? Dödar ni oss?
Så iaf jag tänkte att det blir bra att ha lite mer space från varandra ett tag nu. :)
Bilandet gick väldigt bra även om det tjafsades en del i baksätet men det får man ju räkna med. Pga jetekissnödiga barn fick vi svänga av motorvägen och åkte förbi någon konstig gravsten på en rastplats. ??? tänkte vi, T drog på backen och vi såg då att det var en minnessten över Cliff Burton, Metallicas basist som dog i en bussolycka i Småland -86.
På hemvägen stannade vi i Örkelljunga och åt lunch på Nya Conditoriet. De hade en uppsjö av kakor, bullar och bakverk men lite mindre lunchutbud. Jag åt en god paj och Lillbusen åt en köttbullemacka. Bredvid caféet låg en klädaffär där jag fyndade en tröja, ett linne och en väska på rea. 249:-. Lagom! :)

Nästa gång: ska jag kolla upp lite mer innan, var man kan äta osv. Planera lite mer också vad vi vill se, nu ville jag till Nyhavn och T till Kastellet. Samt att jag ska äta ett chokladwienerbröd nästa gång?! Hur kunde jag missa det?

EDIT: T tyckte det kunde upplevas lite negativ men vi har haft det kalas!! Allt har varit supermysigt och jag hade inte velat göra något annorlunda! Turista var vad vi tänkte göra och vad vi gjorde. Jag vill göra om det snart!

5 kommentarer:

  1. Hanna: det var supermysigt!!

    SvaraRadera
  2. Missade också chokladwienerbröd denna gng - skandal!

    SvaraRadera
  3. iwnkc: men du har ju varit i españa! iofs är det inte köpenhamn. köpenhamn var fabjolös!

    Maria: herregud! går vi på mån jefla diet eller?!!

    SvaraRadera