torsdag 7 augusti 2014

spännande

igår kväll pustade vi ut i soffan framför Netflix. Vi hade kommit hem från Köpenhamn tidigare på kvllen, packat upp, tvättat, lagat mat, lagt barn osv. Vi var i valet och kvalet om vi skulle klämma ett avsnitt till eller inte men insåg att de där minimänniskorna vi bor med? De skulle säkert inte ta sovmorgon så bestämde nej. Vi går och lägger oss. Jag går ut i köket och börjar mickla med disken och diskbänken. Såg en påse Gott&Blandat med en bit kvar sen bilresan och tänkte "va fan, jag tar den. Har ändå gjort avsteg från mitt godisupehåll nu" och tar godisbiten, i handen, stoppar in den i munnen. Och smärtan. SMÄRTAN!! EN getingjävel stack mig på tungan. Fy fan. Tungan och munnen blev lite stela och konstiga men jag tyckte att det kanske går att lägga en antihistamin på tungan och låta den smälta? T tyckte att nej vi ringer iaf 1177. T vann (sku ju ändå vara han som stod ensam kvar med barnen om jag dog i en anafylaktisk chock) Den trevliga sjuksköterskan sa att när det gäller stick i munnen så finns inget alternativ utan jag måste till akuten nu, nyss, har jag någon som kan skjutsa? Ja det har jag ju så T (som redan hade börjat fippla med barnen) såg till att kidsen hade kläder på sig och gosedjur med medan jag såg till att komma in i något annat än pyjamas. (var mycket tacksam att jag duschat tidigare på kvällen, vill ju vara hel och ren när en åker till doktor si?) På akuten sa det swosh så låg jag på en brist med pulsmätare på fingret och blodtrycksmanchett och två sköterskor och en läkare som kollade mig. Allt såg bra ut men jag fick lite pulver och piller (dock ej pipor (flirt med en Just D låt)) och ligga kvar några timmar för observation. Sen ringde jag efter T och barnen som kom och hämtade mig. Allt som är kvar idag är lite värk på tungan och så är jag lite hes.
Men iaf! Sakerna man ser när man ligger på akuten mitt i natten i augusti? (jag var "gul" och placerade så någon hela tiden såg mig och såg således allt själv) Vilka trasiga människor man ser? (psykiskt trasiga, inte blodiga) och vad mycket gamlingar som blir dåliga på natten. :(
Och vilken personal vi har på akutmottagningarna! Lugna, trevliga och proffsiga.
Heja er!

3 kommentarer:

  1. Skönt att det gick bra. Har ett par skräckhistorier om getingallergiska som blivit stuckna, så tar det på största allvar. Har redan sett ut en äng på Klinten där räddningshelikoptern får landa om vi behöver hjälp ...

    SvaraRadera
  2. Bra att du åkte in. Skönt att det gick bra. Inte ofta jag besöker akuten men när jag gjort det slås jag alltid av vilka underbara människor som jobbar där.

    SvaraRadera
  3. Cecilia: ja jag oroar mig mer att någon annan ska bli stucken. Hon på 1177 tyckte jag hade för långt till US så bra att du har koll!!

    Hon som gick: visst är de så himla bra! Och ja det var bra att jag åkte in.Skönt att de höll koll på mig!

    SvaraRadera