torsdag 6 november 2014

brandfråga och en himla massa svammel.

Jag var ju som jag nämnde tidigare på brandskyddsombudsutbildning idag. Eller, så får vi visst inte kallas längre nu kallas vi för "särskilda resurser"? Alltså. Det låter väl inte precis bättre? Nåväl. Det jag skulle säga var att:
jag lämnade den där heldagen med fler frågor än jag hade när jag gick in. Tror jag.
Varför är det så himla dålig idé att lämna mobilladdaren i uttaget men ex laddaren till datorn går bra? Det är väl en liten transformator som så mycket annat, som man aldrig drar ur?
Åh om jag bara hade någon som läser här som hade en elektriskt kunnig dotter som kunde förklara...
voj voj.
Transformator som transformator?
Roligt på utbildningen;
- att släcka gubben som brann.
- att evakuera en korridor där det brann i ett kök.
- att en tant sa "men kan man använda en sån där flesefilt?" Flesefilt utalat som jag skrivit det. Jag vet att man inte ska håna folk för sin dialekt. Men alltså. Flesefilt? Lite som när min farmor sa "universittty, vad är det för nåt?" eller som när jag satt med pappa och tittade på fotboll på tipsextra och skulle försöka säga Ipswich och Leicester när jag var liten. Det är nog anledningen till att jag började heja på Liverpool. Iaf möjligt att uttala.
Gud vad många stickspår.
Iaf åt jag lunch i matsalen på Universitetssjukhuset här idag och i morgon ska jag äta i matsalen på Lasarettet i Motala. Herregud, snart får jag kanske egna scrubs?

5 kommentarer:

  1. kunde man verkligen använda en sån därn flesefilt undrar jag?

    SvaraRadera
  2. Ha ha, att försöka släcka en brand med en flesefilt känns som en otroligt dålig idé. Det lär väl bara säga foff så har den antänts tänker jag. Men det där med mobilladdarna... ska en vara orolig pga har typ 2-3 st i olika uttag som alltid sitter i?

    SvaraRadera
  3. Fröken Blund: ja flesefilten jan man använda efter man knölat ihop den! trodde det var kört!

    Maria: ihopknölad flesefilt gpr bra att använda, inte utvikt. mobilladdarna ska inte sitta i, dra ur väggen när du tar telefonen. för en dag; citat "bestämmer den sig för att börja brinna." slutcitat.
    De blir varma och så. Onödig risk. Enkel åtgärd. osv.

    SvaraRadera
  4. Ok, måste skärpa mig på den fronten alltså! :-O

    SvaraRadera
  5. Särskilda resurser låter som att ni är i nivå med prao-elever. Mycket dåligt namn,

    Kollade med dottern ang transformatorn men hon hade ingen koll. Synd.

    SvaraRadera