tisdag 20 januari 2015

en faktisk tisdagsutmaning från kulturkollo

Idag undrar kulturkollo lite över vad vi har för inställning till fakta, hur vill vi ha den? Utmaningen lyder:
1. Vilken är din favoritform för fakta? Dokumentärfilm, vetenskaplig avhandling, föreläsning..?
2. Berätta om en riktigt minnesvärd kulturell faktaupplevelse (en teaterpjäs baserad på en sann händelse, en fantastisk bok eller något helt annat?

Först tänkte jag HERREGUD! Idag är jag nog inte med! Men sen så hade jag ju svaret klart för mig.

1, Dokumentärfilm. Och då specifikt musikdokumentärer! Jag kan se dokumentärer om nästan all storts musik, det spelar ingen roll om jag gillar musiken eller inte. Det är gnistan jag gillar. Den glöden i ögonen på någon som älskar att göra sin musik. Energin och engagemanget i rösten.
Eller, åh,  djurdokumentärer, en och en halvtimme om kejsarpingviner?! Ljuvligt!

2, Här finns många. Hårdrockens historia, otroligt välproducerat från kanadensiska Sam Dunn. Nya avsnitt är på G och då ska ett handla om Göteborgs hårdrocksscen, den är ju väldigt välansedd. I princip alla musikserier producerade av SVT har ju mycket hög standard. Antingen det handlar om att nörda in i en låt som i Hitlåtens historia eller i en tidsera som i 80s,  90ss eller Retro. De är ju alla rätt lika varandra men just nu kommer jag inte på någon i längre format.
Men, om vi ska tala om biografier i bokform så läste jag för några år sedan en bok som heter Farfar var rasbiolog av Eva F Dahlgren och det var oerhört gripande. Att läsa hennes insikter, åsikter om sin farfar som arbetade som rasbiolog och för att bevara den nordiska rasen. Välskriven och tänkvärd!


På min läsalista ligger såväl Expeditionen : min kärlekshistoria av Bea Uusma och Denna dagen, ett liv: en biografi över Astrid Lindgren av Jens Andersen.

2 kommentarer:

  1. Åh Hårdrockens historia älskade jag, kul att höra att en fortsättning följer. Den känns så grymt initierad, älskar att den tar musiken på allvar. Gillar också överlag SVTs musikprogram, de brukar vara bra och gjorda med kärlek.

    Kan varmt rekommendera Expeditionen, den är galet bra!

    SvaraRadera
  2. Helena: jamen det är ju precis så. de tar musiken på allvar, oavsett vilken inriktning av hårdrock de pratar om så är de uppriktigt intresserade.

    SvaraRadera