tisdag 17 februari 2015

Tisdagsutmaningen handlar om sport?!

Kulturkolls tisdagsutmaning denna vecka handlar om sport?!
"I barn och ungdomsböckerna finns sport ofta med, men sedan då? Jag tror inte att jag har läst en enda roman eller sett en enda pjäs som vänder sig till vuxna där sportutövande eller intresset för sport haft huvudrollen. Finns där spännande böcker, pjäser, diktsamlingar? Hjälp oss på Kulturkollo att samla ihop en lista över skildringar med idrott i centrum!"

Sport!? Jag har lagt pannan i djupa vecka och kommit fram till nedanstående lista:
- Fever Pitch. Handlar om en supporter till Arsenal. Supportern tror jag är författaren själv, Nick Hornby.
- Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami. Boken handlar om författarens löpning och hans tankar kring det.
- Born to run av Christopher McDougall. Den ska ge svaret på frågan "varför springer jag?" Jag har inte läst denna men tänkt göra det, väntar på att T ska läsa klart den så jag kan ta över den. Men det går inte så fort för honom.


Ja det var inte något lätt ämne? Men kanske har ni några tips på böcker om sport?

4 kommentarer:

  1. De enda jag kommer att tänka på utöver de du redan skrivit om är ungdomsböckerna om Åshöjdens BK!

    SvaraRadera
  2. Och om en läser frågan ordentligt så hade en ju sett att det var frågan om något annat än barn&ungdoms... *tar sig för pannan och skäms en stund*

    SvaraRadera
  3. I princip alla John Irvings böcker har väl amerikansk fotboll och eller brottning som en viktig beståndsdel? Utöver hotell, björnar och våldtäkt... ;-)

    Harlan Coben har en serie om Myron Bolitar; fd basketspelare som jobbar som sportagent.

    Dick Francis skrev deckare som utspelade sig i hästkapplöpningsvärlden och även Jilly Coopers böcker utspelar sig väl också i hästvärlden.

    SvaraRadera
  4. Bra tips! Kul att du är med och funderar tillsammans med oss!

    SvaraRadera