tisdag 2 juni 2015

En ungdomlig tisdagsutmaning

Kulturkollos tisdagsutmaning denna vecka handlar om böcker för unga. Detta ligger mig ju lite extra varmt om hjärtat.

Utmaningen:
1. Igår presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?
2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför?
3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

1 , Lätt! Jellicoe Road av Melina Marchetta. Så sjukt bra. Den har allt! Kärlekshistorien. Internatskola. Utanförskap. Vänskap. Ahh.
2, Boktjuven av Markus Zusak. Jag tycker att den passar alla, inte bara unga vuxna. Eller, den kanske inte passar barn såklart.

3, En bön för Owen Meany! Varför? För den är så.himla.bra!! Och så upptäcker de John Irving och går vidare till Garp och hans värld. Underbara läsupplevelser.

4 kommentarer:

  1. Jag måste pröva att läsa Jellicoe Road igen, har försökt två gånger men kommer inte förbi de första 50 sidorna. Håller med om Zusak och blir sugen på att läsa något av Irving.

    SvaraRadera
  2. Owen Meany tänkte jag inte ens på - men den är ju klockren! Och så bra. John Irving i sitt esse!

    SvaraRadera
  3. Jellicoe road har jag redan stående här, Boktjuven älskade jag och Irving är en gammal favorit :)

    SvaraRadera