torsdag 6 augusti 2015

Karlskrona och kosta, en låååång reseskildring. Sa jag att den var lång?

Här kommer en  roman om två dygn ur mitt liv. Varsågoda. Speciellt kul för er som läser på telefon!

Vi åkte hemifrån i tisdags vid 8:35 (önskad avresetid 8:30 så nöjda ändå!!)
Jag hade packat varsin liten påse med ätbart till kidsen; macka, äpple, bulle. - Genidrag!!
Detta Genidrag!! gav oss en restid på ca 2h10min innan jag behövde kissa så vi tog en paus på campingen i Kosta, precis efter jag sett en Kosta Outlet och sagt: DÄR VILL JAG STANNA PÅ HEMVÄGEN! På campingen köpte vi varsin glass.
Vi kom fram till Karlskrona vid 12:45 och fick checka in direkt för vårt rum var färdigt. Vi bodde på Scandic, precis vid havet. Superhärligt men tyvärr rätt trist personal. Lite arrogant och blasé. Rummet var OK, vad man kan vänta sig för knappt 1200 för fyra pers en natt. Extrasängarna var inte uppställda och bäddade. (OBS! info ej gnäll)


Nu var vi "ganska" hungriga och gick ca 3 meter till Café Greven som låg vid Blekinge museum. Där käkade jag och T varsin Ceasarsallad, väldigt oortodox men väldig god. Barnen åt *dun du dun* pannkakor. Jättemysigt ställe! Barnen hittade en lekplats och ville gå dit så T och jag satt kvar på uteserveringen och han drack nån konstig IPA och jag drack ett glas Sangria. Gott ju! Hade aldrig testat det förut.

Sen uppstod en viljornas kamp då jag ville gå in på Blekinge museum och de andra tre tyckte jag var helt puckad pga fick äntligen lite frisk luft och sol så istället gick vi till Apoteket och köpte solkräm.
Vi kollade in Trefaldighetskyrkan (även kallad Tyska kyrkan) och Fredrikskyrkan. Så vackra!!  Vi åkte sen en tur på Spättan, tyvärr var rutten nedkortade pga högt vatten, vi skulle inte ha kommit under vissa broar.

Efter Spättan gick vi runt Trossö och åhhade och aaaahade över hur vackert allt var.


Vi stannade i varenda lekpark och hejade på flottans glada gossar. Middag åt vi på Toro, inte så värst gott tyvärr. Trevlig personal.

 Vi avslutade tisdagen med att ta en drink på hotellet, barnen ville leka (läs spela Minecraft) i deras lekhörna så vi satt inne i restaurangen. Här tycker jag tyvärr att personalen var lite tråkig och oproffsig då de högljutt och ingående snackade skit om kunderna som satt ute på uteserveringen. Trist att höra som kund, tycker jag.
Nu tyckte vi att Karlskrona var så himla mysigt att vi började snacka om att stanna en extranatt (hade bara bokat en natt) och jag anade ju att onsdagens besök på Marinmuseum skulle kunna ta en stund så vi bokade en natt på First Hotell JA. (Scandic var fullt, annars hade vi absolut bott kvar) Det kostade oss ca 1400 och hade en dubbelsäng och en dubbelbäddsoffa som var utbäddad när vi checkade in.


Som väntat gick HEEEELA onsdagen åt till Marinmuseum, helt fantastiskt!! Har ni inte varit där så försök komma dit! Jätteintressant, snyggt och supertrevlig personal! Alltså, man får gå in i en u-båt?!? Ca hur fränt som helst. Jag misströstade lite när T fastnade vid ritningarna från 1700-talet över dockor och skepp och byggnader i rum ett men sen rann det på men jag skulle kunna åka dit igen, jag hann inte med allt jag ville.

Vår extranatt kändes väldigt bra när vi möra och hungriga ramlade in på hotellet runt sex. Checkade in, panikköpte en påse bilar till barnen och T letade rätt på en restaurang som hette Michelangelo. Vi gick dit och blev supertrevligt bemötta, åt jättegod mat (jag åt Pasta al Pollo och T åt nån parmalindad kalv med risotto. Barn åt pizza). Kvällen avslutade vi i en lekpark.
Idag vaknade jag med knallhuvudvärk och var väldigt glad åt att bo på det lite mindre First Hotel - inte lika stimmigt. Huvudvärken släppte efter en Ipren och frukost. Vi lämnade Karlskrona vid tio. Så himla fin stad! Besöket får 5 y:n!

Kosta outlet då? Jo. Himla roligt! Jag trodde det var en affär med lite glas och porslin. HA! Vi gick där ca 11-15. Det var skoj som sagt. Fyndade mina speedskor. Lite porslin och sånt. Handlade rätt mycket faktiskt? Kanske tog jag igen att jag shoppat så lite på sistone?



4 kommentarer:

  1. Skönt att jag satt med datorn istället för telefonen! Tror aldrig att jag har varit i Karlskrona men har hört att det ska vara fint där. Och det ser ju ut som så på dina bilder med. Härligt med minisemester hur som helst.

    Alltså, jag kan förstå att det inte är det allra roligaste att jobba med hotellfrukostar och så men personalen är verkligen en sån himla stor del av upplevelsen så folk som inte är serviceminded i ett sådant jobb borde kickas ut snabbt som attan. Kanske inte så lätt att omsätta i praktiken med svensk arbetslagsstiftning iofs.

    SvaraRadera
  2. Har hört att Kkrona ska vara fint och vill gärna dit nån gång. Men vilket trist beteende på Scandic!! Det borde du absolut ta upp, kanske lämna omdöme om någonstans. Brukar försöka ta mig tid att göra det när vi bott nånstans då det är så värdefullt att veta sånt som andra informerar om. Dessutom ser ofta hotellet i fråga samma sak. Att snacka skit om gästerna är bedrövligt, och att inte ha bäddat ut sängar etc tycker jag också är dåligt. Själv skrev jag på instagram om ett Scandic som jag var supernöjd med, och fick till min förvåning svar från "chefen" där. Så det kan ju vara en annan väg, att tagga dem där. Hursom, det låter som att ni haft ett par braiga dagar!

    SvaraRadera
  3. Och nu vill jag också åka till Karlskrona...

    SvaraRadera
  4. Jag läste på telefonen. Det gick jättebra:) Efter att ha läst detta vill åka någonstans med dig. Det verkar väldigt trevligt:) kram Mary

    SvaraRadera