tisdag 1 september 2015

Tisdagsutmaningen: Mitt 80-tal

Veckans tisdagsutmaning hos Kulturkollo är ju fantastiskt roligt för en nostalgiker, vilket jag ju är. Av rang.

Vilken musik lyssnade du på? Ja, allt som spelades på Tracks och Lördagsbiten (?). Köpte skivor på löpande band. Mest lyssnade jag på Duran Duran och Bruce Springsteen. Sen Imperiet, The Cure och Sisters of Mercy. Lyssnade helahela tiden. Satt med mitt orangea engelska lexikon och översatte låttexter. Gud. Vilken fin tid.

Vad läste du? Hum. Jag läste nog allt också. Jag har ju alltid läst mycket men minns inte riktigt vad jag läste på högstadiet? Jo!! De där barnen som satt inlåsta på vinden? Virginia Andrews? Usch. Men jag läste verkligen allt. Hängde på biblioteket massor. (älskar bibblan. All denna kultur och information finns där? Gratis? Och dessutom kan man få hjälp?! Otroligt.)

Vad såg du på? Allt som gick på tv som hade någon form av musikkoppling. Hyrde mycket film; Fira med Ferris var förmodligen mer hemma hos mig än på videobutiken. Jag älskade en film med Rob Lowe och Demi Moore, Härom natten. Åh, jag tyckte Demi hade världens snyggaste kläder i den. Jag gillade Girl's just wanna have fun. Och Breakfast Club kanske ändå är den film som format mig mest? Jag vill fortfarande kunna sminka ögonen som Allison, den svåra tjejen. Och Judd? Djisus. Jag tyckte han var så snygg och cool och.. trasig.

Vem/vilka var de stora idolerna? Duran Duran, Imperiet, Bruce Springsteen. Brorsan (!), fem år äldre och bäst. Jag skrev brev till Howard Jones på någon slags enormt knackig engelska och autograf och hamnade i nåt register och fick massor med information och grejer. Jag skickade fina akvariestenar till Louis Herrey. (vi behöver inte prata mer om det). Var på Duran Duran konsert med min bästis 1987. Och köpte själv en biljett till Springsteen på Stadion -88. Jag ringde och ringde och ringde till Svala Söderlund men det gick inte att komma fram. Jag fick inte tag på någon biljett. Så såg jag i lokaltidningen att det gick att köpa en plats på en bussresa ner så jag gjorde det. Jag tror mamma tvingade brorsan att följa med för plötsligt skulle han med också. Det var nog bra det. Det var sjukt mycket folk och jag var 15 och lantis.


5 kommentarer:

  1. Åh vad roligt! Jag lyssnade också på Tracks, bandade in bra låtar från radion. Och Sisters of Mercy! yes! För att icke glömma The Mission - oh så bra de var. Och Alphaville. Tror jag hade lite blandad musiksmak. Girl's just wanna have fun - undrar hur många gånger jag har sett den? Plenty.

    SvaraRadera
  2. Ja tracks lyssnade man på givetvis. Rob Lowe är lika snygg fortfarande.

    SvaraRadera
  3. Bruce Springsteen - tänk vilken hysteri det var när han spelade. Och Tracks. Som man spelade in på band...

    SvaraRadera
  4. Ja jösses, hade nästan glömt att man lyssnade på Tracks :) Duran Duran var absolut en av mina favoriter på 80-talet, de inte bara spelade otroligt bra låtar. Killarna var ju skitsnygga :)

    SvaraRadera