onsdag 11 november 2015

när det brinner i ögonen

Idag på lunchen satt vi och pratade om flyktingkatastrofen. Jag tog upp den. Helt sjukt. Jag brukar aldrig ta upp såna saker med folk jag inte känner väl. Nej fel. Jag tar aldrig upp det om jag inte vet att jag är med folk som tycker som jag. För jag blir bara tokig på att folk är dumma i huvudet och tycker konstiga saker. Inte en av mina finaste sidor men va fan.
I alla fall så säger en av mina bordsgrannar att det kommer folk som inte alls kommer från Syrien hit. Folk "hoppar på" den här flyktingvågen och smiter in i Sverige för att få det bättre än de har i sina hemländer; Kroatien, Rumänien, Bulgarien, whatevva. De kommer med pengar och ska bara leva loppan på den stora välfärden och generositeten vi har i det här landet. Trots att de inte egentligen behöver. Jag kände hur det gick nån slags säkring i huvudet på mig. Jag har ingen aning om det kommer folk som "inte behöver" och helt ärligt så skiter jag i det just nu. Så jag tog död på lunchen genom att säga att "jamen om det kommer 10 "rötägg" på 1000 som flyr från krig och risk att dödas, få sin familj dödad så må det väl var hänt. Det finns inget alternativ i det här läget."
Då gick de andra.
Kvar satt jag och en av mina närmsta kollegor, F, och tittade på varandra.
"tur vi kom och satte oss vid det här bordet och spred lite god stämning " sa jag och F garvade gott.
Ja herregud. Åter minns jag varför jag inte pratar om det här.

2 kommentarer:

  1. The Queen of fucking Everything: Tack! Och så oväntat då jag oftast bara går när jag tycker folk har fel åsikt. :)

    SvaraRadera