onsdag 11 november 2015

Tvillingar

I ett inlägg idag skriver kulturkollo om tvillingar och undrar vad vi har för favorittvillingar från kulturens värld. De tar upp så himla många bra exempel men jag har ytterligare ett! Eller egentligen har jag en scen i huvudet från en bok (och sedan tv-serie tror jag?) om ett tvillingpar. Nämligen de i Princess Daisy av Judith Krantz.
(nu var det himla länge sen jag läste den så jag vill lägga in en varning om att mitt minne kan svika mig och jag kan förstärka vissa delar av minnet.)
Den handlar om ett tvillingpar, flickor, den ena föds med någon form av skada och det beslutas att hon ska lämnas bort. Jag ser bilder framför mig hur de åker till ett barnhem och ska lämna bort henne och barnen skriker och klamrar sig fast vid varandra och skriker och gråter. Allt är helt sjukt tragiskt.
Ja det är det jag minns. Men det är starkt.
Möjligen var jag snäppet för ung när jag läste/såg den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar