måndag 18 januari 2016

Artonde januari

Jag och min kompis gick igenom Akademibokhandeln idag och passade på att titta på böcker och tipsa varandra om bra böcker vi läst sedan sist och prata om böcker som tar tid att läsa och hur vi kan deala med oss själva för att ta oss igenom en bok som är intressant och viktigt men, handen på hjärtat, rätt så tråkig? Det var en fin stund. Att få prata böcker.
En av pedagogerna på fritids ska gå i pension snart men hon ska ha fortsatt ansvar för bokrummet och idag berömmde hon barnen för att de är så intresserade av böcker och ber om tips och berättar om böcker de läst. Ah. De har lärt av en mästare!
T önskade sig, och fick, en läsplatta i jul och vilket uppsving det har gett hans läsande! Han har läst två klassiker och nåt från NASA. Alla finns gratis i deras virtuella bokhylla.
Och, apråpå böcker från NASA så pratade Karin och Peppe om chiclit i veckans Mellan radernapod och någon av dem (Peppe?) motsade sig uttrycket chiclit. Det finns ju inget som heter dicklit menade de på. Och det gör det ju inte. Men? Böcker om NASA? Detaljböcker om slag under andra världskriget osv. Jag tror nog det ofta finns en tydlig målgrupp?
Näe. Usch vilken tråkig och förlegad inställning. Jag hoppas att det inte gör det!
Jag ska läsa en bok om andra världskriget i år! T ska få välja ut en.

1 kommentar: