tisdag 19 januari 2016

Nittonde januari.

Jag är så trött att jag hallucinerar när jag ska blogga. Eventuellt snabbsomnar jag drömmer? Idag har iaf inget roligt hänt. Mycket att göra på jobbet men det har ju alla. Tisdag. Men inte heller unikt för mig?
Men, en fråga från jobbet:
Jag jobbar med att leverera it-lösningar till, bla, vården. Det är roligt och jag är stolt över det. Jag kanske inte har jobbat för Läkare utan gränser i Nigeria men jag hjälper dem här. Läkarna alltså.
Ahja. Nu til frågan, min kollega tittade på och provinstallerade ett nytt program som någon i vården behöver och i detta skulle man ange etnisk tillhörighet. Varför är det relevant? Vi tyckte det var superskumt.

2 kommentarer:

  1. Du kanske har hört talas om att de flesta asiater har svårt att bryta ner alkohol beroende på att de saknar ett nödvändigt enzym för det? Även om jag stenhårt menar att vi i allt väsentligt är lika så finns det studier som visar att vi reagerar olika på läkemedel av liknande anledningar. Kanske är det därför. Fast jag vet inte...

    Här kan du läsa lite mer om du är intresserad: http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/svensk-forskning-i-nyckelroll-1621

    SvaraRadera
  2. åhååå jag är ju en sån som är inblandad i alla tänkbara it-lösningar inom vården... som svar på din fråga - ja jo det kan ju kanske vara relevant... sen kanske just detta specade önskemål kräver ett ok uppifrån, tex av etiknämnden osv. Tänker spontant att det inte är en feature i den vanliga patientjournalen utan kanske i ett specat register? om man samlar info om en spec sjukdom i ett register så kanske man forskar lite på om hur det drabbar en spec etnicitet, varför drabbas många tex av diabetes på Samoa osv?

    SvaraRadera