torsdag 21 januari 2016

Tjugoförsta januari

Jag dealar. Med mig själv? Med Gud? Med livet? I dunno.
Jag hittade en knöl i armhålan igår. Jag törs inte göra nåt. Jag kände den i duschen och ville knappt duscha färdigt. I skräck för att hitta nåt annat, nåt mer, att känna att den verkligen var där. Knölen.
Jag vet inte vad det är? En körtel? En finne? En nåntingannantsomjagintevillorkarkantänkapå?
Jag velat mellan att ringa vårdcentralen eller ej? Om jag ringer och får en tid och de säger "eh ja Yllet. Du har en finne. Vänta ska jag ringa en ambulans åt dig." så lär jag ju aldrig få en tid igen?
Och jag törs inte googla för det har jag ju provat förut, googla på sjukdomar, prickar, knölar. Är sällan en bra idé. Jag läste lite på 1177 och det kändes bra.
Men ändå. Det gnager. Och jag fortsätter deala.
På måndag ska jag ringa. Då borde det vara tydligt om det är en finne eller ej.

7 kommentarer:

  1. Klart du ska ringa! Hur ska du annars kunna slappna av? Jag tror de tar sånt där på allvar, finnar eller ej.

    Vi har väl en massa körtlar i armhålan? Det tror jag bestämt. Varje gång jag kommer ihåg att känna på mina bröst, vilket är ungefär en gång per år, känner jag BARA körtlar.

    Ring. Kram!

    SvaraRadera
  2. Du måste ringa! Själv fick jag besked att de hitta "nåt" på mammografi. Återbesök m ultraljud o punktering samt besked att det "kan" vara något. Fick vänta tre veckor på besked. I mitt huvud var jag typ död o begraven, prinsarna levde loppan på arvet. Sen när jag o maken kom dit för besked, var det inget. De sa då att de kollar allt, oavsett. För ju tidigare saker hittas desto större chans att bli frisk.

    Det är förmodligen en finne, eller fettknöl eller något annat ofarligt, men kolla.

    SvaraRadera
  3. Förstår och känner hur du känner. Det tog lång tid, flera år innan jag vågade visa två fula födelsemärken. Och jag är superprickig och fläckig så jag kände mig mest jobbig på något märkligt vis. Kanske hör det i hop med att mina tre osynliga sjukdomar..? Ja ja... Min fina läkare tog mig på allvar och när facit kom hem kunde jag slappna av.

    Så ring vårdcentralen i dag!
    Kram på dig...

    SvaraRadera
  4. Är du förkyld? Eller har någon annan infektion i kroppen? Lymfkörtlarna kan svullna lite överallt i kroppen av sånt. Jag skulle avvakta några dagar, säg till måndag och ringa då om du fortfarande känner knölen.

    SvaraRadera
  5. Iwnkc: men jag med! Känns de som de brukar? Eh ja. Lika knöliga och så som för ett år sen?

    Hon som gick: usch! Skönt att det inte var nåt farligt!

    Anna: jag vet inte varför det känns som att en är krånglig för att en söker vård? Är väl ändå därför sjukvården finns där?

    Maria: ❤

    Katarina: jag kanske är lite förkyld.

    SvaraRadera
  6. Sluta deala och ring. Ring direkt till mammografin. Talar av egen erfarenhet här nu.

    SvaraRadera