fredag 19 februari 2016

Feb_19 2016

Busan har fått hem en lapp. En läxlapp. Under sportlovet ska de fylla i allt de äter och vilken tid de äter. De ska "tänka på kostcirkeln". WTF! Det är ju en läxa till OSS! Jag känner mig bedömd. Nej. Jag känner mig dömd! Måste vi ha grönsaker på frukosten? Vad ÄR egentligen ett bra mellanmål? Fan att de ska vara lediga. På fritids har ju säkert nån annan tänkt.
Är det staten som ålagt alla lärare att samla in data på barnen?
Vad blir det på påsklovet?
Ange alla mammas och pappas lösenord och pinkoder. "Tänk på bankkorten."
Sign, foliehatten

5 kommentarer:

  1. usch, fick lite vibbar av kommande ätstörningar. Är det bra att lära barn att skriva upp vad man äter, nästa läxa blir att räkna kalorier. Fast jag är nog överkänslig. Blev upprörd när det i Charlies läsebok handlade om nyårslöften o familjens pappa sa att han skulle bli smal. Vad ger det för signaler.

    SvaraRadera
  2. Jag reagerar också. Konstig läxa. Vad är syftet liksom? Och de flesta äter nog lite slarvigare på lov, just för att det är lov. Jag avskydde alltid såna där läxor, som liksom pågår, inte bara att göra en kväll. Revoltera! Strunta i den!

    SvaraRadera
  3. Skriv en helt outstandig lapp där grönsakerna står som spön ;) och ingen Oboy existerar.

    SvaraRadera
  4. Oj,vilken läxa... Inte bara att det är massor med jobb att göra den utan också som sagt den andra aspekten (VAD man faktiskt äter)... Och vad ska de göra med resultatet?

    SvaraRadera
  5. Hon som gick: Nej jag tycker det är lite på gränsen? De hade tydligen vägt sig redan och jämfört hur mycket de vägde osv (obs ej i skolan, hemma hos en kompis!)

    IWNKC: Syftet är väl att de har gått igenom kostcirkel osv men jag hamnar alltid i "alla barn har inte föräldrar som har råd att köpa en massa frukt/grönt/dyra saker, speciellt inte i slutet av månanden, en del kanske få billigaste pulvermoset och korv utan grönt". Plus att barn ju alltid ska jämför och det är inte alltid så snällt. Men att skita i det är heeelt uteslutet, Busan skulle dö!

    Libby: ja! "råkost" "blandad sallad" "kokta herrgårdsgrönsaker" "frukt". De ä rju hemma med farmor några dagar först här.. Kan väl säga att mellanmålet på em igår? Det var en studie i fika. :)

    Emma: Jag vet inte vad de ska göra!! Jag tänker mig att allt samlas i en stor databas och så ställer de resultat i nationella provet mot vad barnen har ätit!! ;)

    SvaraRadera