lördag 12 mars 2016

11 mars, fantasin

"Du har så livlig fantasi."
Ord som förföljde mig som barn.
Som om det vore något negativt?
Hade ni det så?
Jag ser det framför mig. I köket. Vud bordet med den bruna vaxduken och den kokta frukostkorven och den pressad potatisen. Den vita såsen.
Och mina föräldrars trötta
"Du har så livlig fantasi."
När jag drog min teorier. Mina tänk oms. Mina lekar och egenpåhittade spel och regler.
Mina böcker och mina drömmar.
Nu tjatar vi alla om att barnen har för dålig fantasi. Att de måste ha allt serverat.
Herregud.
Kan vi vuxna aldrig bara vara nöjda och tycka att "hey, the kids are all right"?

3 kommentarer:

  1. Livlig fantasi är bra. Mvh I samma båt

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om kidsen men du är helt klart all right. Bättre än all right. Puss.

    SvaraRadera
  3. Alice; Livlig fantasi är bäst!

    Katarina: Åh. Du med! Puss.

    SvaraRadera