torsdag 24 mars 2016

24 mars, listan

Jag såg hur en av mina facebookbekantningar fick en utmaning på FB:
"Lista 12 album (utan inbördes ordning) som etsat sig fast, som inte släpper taget om dig. Dock bara ett album per artist/band. Tänk inte efter för mycket utan gå på magkänslan."

Roligt! tänkte jag men eftersom ingen utmanat mig och jag sällan antar FB-utmaningar så snor jag listan hit istället. 

1, Bruce Springsteen Live 1975-1985. SOM jag har lyssnat på den där boxen. Hela tiden. Läste texterna. Översatte dem med hjälp av orange:a lexikon jag fick av mormor. Det var nog brorsan som köpte den men på något sätt hamnade den inne på mitt rum.
2, Sisters of Mercy First and last and always. Snurrade också "några" varv. Jag tyckte det var SoM bästa skiva, den och de ep jag beställde från Ginza. 
3, Kent Verkligen. Jag skulle lyssna på den igår och plötsligt sitter jag och sjunger med i Thinner, det är näst sista låten på skivan. Vad hände med de 8 före?
4, Imperiet Tiggarens tal. Imperiet var en stor del av mitt politiska uppvaknande. Inte minst denna skiva. Det är inte deras bästa men den är viktig för mig.
5, The Cardigans Long Gone Before Daylight. Detta är vår skiva. Min och Ts. Den kom där på våren -03 när vi blev tillsammans. När tänderna krockade när vi skulle hångla. När varje telefonsamtal föregicks av fjärilar i magen.
6, Duran Duran Arena. Jag var djupt förälskad i Simon LeBon. Jag köpte tyska tidningar för att de var med i dem. (jag kan fortfarande inte tyska). Jag spelade in allt som gick på TV där de över huvud taget skulle kunna nämnas. Save a Prayer på den här skivan tyckte jag var den finaste låt som någonsin skrivits. Ev skulle den spelas på mitt bröllop. Med Simon LeBon.
7, The Cure Kiss Me Kiss Me Kiss Me. Skivan som fick mig att upptäcka The Cure. Tur det!
8, Håkan Hellström Ett kolikbarns bekännelser. När den här skivan kom var T och jag och såg Håkan för första gången. Han var med på någon turnerande minifestival med bla The Ark och Moneybrother. Jag hade lyssnat på Håkan mycket redan innan men här trappades det upp. Gud så bra.
9, Guns n Roses Use Your Illusion II. Jag tänker MTV. Influensa. 3:an i gymnasiet.  London med kompisarna. Fester.
10, Nirvana Nevermind. Upptäckte dem på en TOKfest hos en kompis. Som ett slag i magen. Så sjukt bra. Randiga tröjor och trasiga killar. Vad kan jag säga?
11, Nick Cave Let love in. Också fest och kompisar från Södis och olycklig kärlek och lycklig kärlek.
12, Blur Leisure. Bara låten She's so high gör ju att den här skivan platsar här.

Ok. Vi ser ju alla två saker här:
1, det är bara gamla skivor.
2, det är ingen övervikt av kvinnliga artister precis.
Det finns nog förklaringar till det. Jag lyssnar inte på musik på samma sätt nu som jag gjorde för 20-30 år sedan (GAH!). Och kvinnorna ja. Att det skulle bli så visste jag. Jag har alltid lyssnat mer på killar. Jag lyssnar nog mer på tjejer nu än vad jag gjorde förut. Jag får fundera på det där.


2 kommentarer:

  1. Den här listidén kommer jag att stjäla! Ser att vi har tre skivor som är samma och fem artister. Men jag har några kvinnliga också. :-)

    SvaraRadera