tisdag 17 maj 2016

Barn på nätet

Ikväll var jag och min kompis på seminarium om Barns utsatthet på nätet. Så himla viktigt ämne. Och jobbigt. Men båda föreläsarna var helt fantastiska. Caroline Engvall som skrivit tex 14 år till salu och Skamfläck samt Åsa Kastbom som är psykolog på bla BUP Elefanten här i Lkpg.

Viktiga saker jag tog med mig:
- prata med barnen tidigt. En 8-årig pojke drabbades när han spelade Minecraft.
- häng med. Kolla vad kidsen använder. Kamrat.com, kik, snapchat, spel med forum/chatt/messfunktion. Och allt vad det nu är.
- Fråga barnen. Åsa berättade att han brukade fråga barnen hur det kommer sig att de inget sagt, att de inte berättat flr någon. Vet ni vad barnen svarar? "Det var aldrig någon som frågade.". Lyssna när de vill prata.
- förbjud inte, var med. Ha ett öppet klimat så de vågar komma även om det skiter sig. (Fast helst innan!)

Helst vill jag ta med ALLT. Men om ni har möjlighet att gå på detta så gör det! Caroline har föreläsning i Sthlm

Fråga till skolan från Åsa:
"Det är ju jättebra att barnen lär sig att sticka halsdukar och orientering och så. Men nätkunskap då?"

1 kommentar: