fredag 27 maj 2016

Yllet tipsar: barnböcker

Jag tänkte samla lite tips på bra barnböcker jag läst. Varsågoda för tips. Det kan komma fler!

Stora boken om Sandvargen, Åsa Lind. Så bra! Båda barnen älskade den. Och båda föräldrarna med. Vi har läst den för varsitt barn. Som var sex-sju år när vi läste den. Super! Mysig kapitelbok om en tjej som har en sandvarg som kompis. Mysig, knäpp, rolig och ibland lite sorglig.

Flickornas historia världen, Kristina Lindström.  Läste jag för Busan förra året. Hon var då nio. Jag tycker det var bra att vi läste den tillsammans så vi kunde prata om det som dök upp. Vissa saker är ju på riktigt och det känns bra att fånga frågor om ex atombomben över Hiroshima när de dyker upp. Vi tyckte om den massor och hon sa senast idag att hon ville att vi skulle läsa om den. Bra betyg!

Den vita stenen, Gunnel Linde. Ja. För oss  är väl ord överflödiga. Vem har inte sett och älskat serien?! Den håller än och fångar fortfarande barnen.

Mitt lyckliga liv, Rose Lagercrantz. Började tvångsläsa denna för Lillbusen som bara ville läsa fakta om traktorer och lastbilar. Han var fast efter två sidor. Varm och fin.

Jag är jag, Emma Adbåge. Bra bok! Visar att alla är olika och även om någon verkar lite tyst och tillbakadragen så kan de ha järnkoll. Och! Nån har snott skolans fiskar?! *dun dun dun!* Läste den för Busan när hon börjat första klass. Hon kunde relatera till sig själv och saker runt henne på ett bra sätt.

Ett väldigt bra litet djur, Emi Gunér. Återigen en bok som jag tvingat på Lillbusen men han är helt fast. Och jag med! Det alldagliga och vardagsfina! Härligt språk och fina barn. Knäppa föräldrar. Läser nu för Lillbusen. Han är 8 år.

Monstret i natten, Mats Strandberg. Jättebra bok. Fina illustrationer av Sofia Falkenhem. Tänkvärd, rolig och sorglig. Hela familjen läste den ihop (så sjukt präktigt det lät men ja. Så var det.) och alla gillade den. Fast den är lite läskig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar