onsdag 21 september 2016

Björnstad

För några veckor sedan fick jag ett mail där det, i grova drag, stod "Fredrik Backman kommer ut med en ny bok vill du ha ett recensionsex?" Jag svarade att det vill jag gärna och så kom det sig att jag har läst den tills idag, då den kommer ut i boklådor över landet. Och vet ni. Jag tycker ni ska läsa den här. Den är så bra. Backman har ett sätt skildra personer som gör att de går rätt in i hjärtat på mig. Boken utspelar sig i en småstad, det är snö, det är tonåringar och det är en stad på nedgång. Det slår an många strängar förmodligen inte bara för mig utan för många av oss som vuxit upp i någon av Sveriges alla småkommuner.
Så här skriver förlaget på sin websida om boken:
Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.


Tack Piratförlaget för att jag fick chansen att läsa den här!
Det blev bok #42 för mig i år.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar Fredrik och antar att det därför finns chans att jag kommer älska den här. Ska köpas idag.

    SvaraRadera
  2. Jag har fortfarande inte läst något av honom. Han var här på min lokala bokhandel i våras men jag insåg det inte förrän dagen efter, hade ju varit lite kul att se. Får se om jag kan låna som e-bok från bibblan, kan ju inte läsa svenska författare på engelska...

    SvaraRadera