onsdag 11 januari 2017

yllets ytliga yndran

Jag har en mascara (har säkert fler iofs om jag kollar genom skåpet noga) som håller på att ta slut och jag känner så här YEEEES!!! för på sistone har den kletat ner mig så pass att jag nästan behövt duscha efter jag sminkat mig. Och det är ju kontraproduktivt så att säga.
Nu är mitt mål att bli lite mer modig;  att sminka mig och kanske inte alltid gå i jeans och grå tröja. Eventuellt.
Modig? Tänker ni? Men ja. Jag vill inte sätta på mig "fina" kläder eller sminka mig eftersom jag tänker att alla andra tänker så här "Men vad har hon gjort?? Vad har hon på sig?? Vem tror hon att hon är" osv pga känner mig utklädd och inte finklädd. Men mitt mål är att jag så råda bot på detta. Och jag ska börja med att sminka mig lite. Lite vardagssmink bara.  Så åter till mascaran. Vad använder ni? Jag har ganska långa ögonfransar, de är helt raka och i princip genomskinliga. Jag använder då en sån där böjtång ni vet? Och har på mascara efteråt. Jag skulle vilja få dem böjda och fina och få fram det gröna i mina ögon och undrar vilken mascara som är bäst och vilken färg jag ska ha på sminket? Nån som vet? Eller ska jag helt enkelt ta mitt presentkort på en sminkrådgivning på MakeUpStore och fråga dem? Men återigen. Då tänker jag att att jag får en liten fin tjej som tänker att "Ja du kan ju försöka sminka dig snygg. Idiot."
Ahh. Denna inre jag som jag måste brottas med. SÅ tjatig? Varför skulle nån bry sig om mig? Det är ju inte som att världen snurrar runt mig? Eller? Är jag i era tankar 24/7? En fråga en partner inte KAN svara rätt på. Nej är ju såklart fel men Ja är ju inte heller helt rätt.
Gud vilket konstigt inlägg. Varsågoda.

13 kommentarer:

  1. Nja. Tror inte en liten sminktjej tänker så- de brukar vara jättegulliga🙂

    Gröna ögon är grymt snyggt!!! Mitt stalltips isf aubergine eller vinrött. Låter dramatiskt men det behöver det inte vara. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag använder L'Oreal Volume Million Lashes. Jag tycker den är jättebra men kräver att man duttar av den på lite papper innan man använder den, tycker jag alltså.
    Vad gäller färg på ögonskugga tycker jag att bruna och beige toner alltid fungerar.
    Blir det selfies nu? Så vi får se hur det går? ;-)

    SvaraRadera
  3. Skönt att få en inblick i någon annans huvud. Jag är helt värdelös på smink och tänker inte börja i år heller, däremot förstår jag verkligen hur dina tankar går (kanske mer i jeans och grå tröja då..) men tänker att om man lägger till något litet i taget så märker ingen att man försöker (för att försöka är skämmigt...).

    SvaraRadera
  4. Queen of: Nej jag tror kanske rent logiskt att hon inte skulle tänka så. Men jag veeeeet ju inte? :) Hittade en lila/aubergine ögonskugga, ska testa den!

    Katarina: Tack för tips! Hittade "ett par" mascaror i skåpet så jag kör på dem. :) Vi får nog se lite hur det blir på selfiefronten..

    Karin: Exakt! Jag tänker så också. Men jag börjar försiktigt med smink. Och så ska jag kolla upp min garderob i nästa steg. Jag HAR ju en massa fina, roliga kläder. Jag ska bara använda dem en annan dag än lördagar udda veckor. Om det är fullmåne.

    SvaraRadera
  5. Clinique har finfina mascaror. Bra borstar som ger lagom mycket färg åt gången. Sen kan man ju brassa på med olika mycket vid olika tillfällen förstås. Och ja, franstång gör susen för helheten!

    SvaraRadera
  6. Une har en ekologisk mascara som är min bästa hittills, och jag har provat mig igenom ett antal olika mascaror genom åren. Bra pris också.

    SvaraRadera
  7. kör på med smink och kläder. Ingen tänker nåt negativt om det. Jag gjorde själv en klädresa för några år sedan och insåg att folk bryr sig mindre än man tror. Fick komplimanger av vissa och det är ju skoj. Gröna ögon och smink, har en lila eyeliner från Laura Mercier, den är superfin till grönt. Ser absolut inte lila ut. Jag tycker du ska köra!!

    SvaraRadera
  8. Men jag vet! Jag törs inte heller fråga någon som jobbar med sånt där för A) de kommer att säga en massa saker som jag inte förstår och B) de kommer att pracka på mig en massa saker som jag inte vet hur jag ska använda och C) jag kommer att känna mig så dum pga ovanstående.

    Jag använder någon slags ögonbrynspenna (rätt kass från HM), böjtång och mascara från Clinique. Böjtången är ju ett kapitel för sig. De är böjda och fina, men bara ett tag. Sen dippar de. Pfft, tänker jag då.

    Foundation och allt sånt där är ren överkurs för mig. Vi borde gå på en sån där sminkgrej ihop, då skulle vi kunna ge varandra trygghet.

    SvaraRadera
  9. Cecilia: just ja! Jag hade en mascara från Clinique som jag tyckte mycket om. Tack för påminnelsen.

    Unknown: Tack för tips! Alltid intressant med ekotips.

    Hon som gick: jag ska försöka smyga igång! Ska köra på med lila ögonskugga iaf! Jag är inte riktigt framme vid eyeliner än! Supersvårt!

    IWNKC: ja det borde vi! Det skulle vara roligt. Och efteråt kunde vi äta kanelbulle. Och planera vår syblogg?
    Hehe. <3 Kom till Linkan och gört!

    SvaraRadera
  10. Kör på med både kläder och smink! Det värsta som kan hända är att folk tror att du ska byta jobb (pga "fixad" för att gå på intervju). Jag klär mig väldigt varierande på jobbet, vissa dagar enkelt med jeans och tröja, andra mer stylish med klänning och klackar. Det är kul att variera sig!

    När det gäller smink har jag aldrig varit särskilt bra på det. Ibland slår jag till på lite CC-cream, men för det mesta kör jag bara en genomskinlig primer som gör huden mindre blank, formar brynen med ofärgad geléaktig mascara och målar fransarna med denna favoritmascara från Clinique:
    www.kicks.se/clinique/makeup/mascara-c600/lash-power-mascara-long-wearing-formula-p8685.

    SvaraRadera
  11. Franstång: Köp en dyr, av bra märke. Då håller den länge.

    SvaraRadera
  12. Jag är alltså inte ensam? En liten nyårsambition jag har, att börja sminka mig. Använder idag bara mascara (Lancôme) men börjar i se att åldern kanske börjar kräva lite mer... Får väl masa mig iväg till lämplig affär och be om hjälp. På samma sätt som jag alltid ber om hjälp med klädinköpen. (Man skulle kunna tro att jag är fullständigt tappad bakom en vagn när man läser detta men det är jag inte, bara väldigt ointresserad av detta ;))

    SvaraRadera
  13. Cecila: jag har 4 st tror jag?!

    Tantaugusta:nej vi verkar vara mågra stycken! Mycket bra!

    SvaraRadera