torsdag 11 maj 2017

Spela roll!

Jag har gått med i en grupp på FB. En grupp där vi stöttar varandra när vi går in och försöker bemöta hat med fakta. Detta har inneburit att jag faktiskt orkat skriva i några riktigt vidriga trådar, fler som faktiskt modererats bort så småningom (jeeej!!).
Detta har givit mig någon form av tillfredsställese och den gamla frågan från Vänner dök plötsligt upp i huvudet. Ni vet? (Väldigt vagt minne, men ungefär:) När det kommer fram att Phoebe mår bra av att vara snäll mot andra, är hon verkligen snäll då? Eller är hon självisk? Gör jag nåt bra för att må bra?
Och spelar det egentligen någon roll? Om jag, du, nån gör nåt för att göra någon annan glad eller må bättre, är det mindre värt om vi vet att vi kommer må bättre själva?

Sign, filosofen

3 kommentarer:

  1. Åååh, jag vet! Så jobbig känsla. Men jag tycker att man ska se det som en win-win-situation. Du är snäll och du är snäll mot dig själv - samttidigt. Det gör inte det snälla du gör mindre snällt. Så jag håller med dig, det spelar ingen roll.

    SvaraRadera
  2. Enkelt svar: Nej, man är inte mindre snäll och god om man mår bra av att vara det! Det är troligtvis en anledning till att mänskligheten överlevt, att våra hjärnors belöningssystem triggas av att vi gör sådant som främjar gruppens välmående och överlevnad.

    För övrigt tycker jag du är modig som vågar säga emot i hatgrupperna! Jag är också med i #jagärhär men brukar mest gå in och gilla andras icke-hatiska kommentarer samt anmäla uppenbart hat.

    SvaraRadera
  3. Enkelt svar: Nej, man är inte mindre snäll och god om man mår bra av att vara det! Det är troligtvis en anledning till att mänskligheten överlevt, att våra hjärnors belöningssystem triggas av att vi gör sådant som främjar gruppens välmående och överlevnad.

    För övrigt tycker jag du är modig som vågar säga emot i hatgrupperna! Jag är också med i #jagärhär men brukar mest gå in och gilla andras icke-hatiska kommentarer samt anmäla uppenbart hat.

    SvaraRadera