torsdag 13 juli 2017

Mellanvecka, dag 4

Vi brukar åka i väg på någon minisemester på sommaren, vi har varit i Karlskrona (älskade det!), Köpenhamn (älskade det också!), Kalmar (inte lika impad men likväl, fin stad!). Eftersom vi är vi och  vi lever väldigt här och nu och fattar inte att sommaren är nu så har vi inte planerat något. (det har väl inte gjort förr om åren heller, det blir som det blir.) Vi har pratat löst om att semestra i Sthlm, fint ju. Och finns mycket att göra. Museer, skärgården, slottet, vänner, farmorn, Men ni ska det ju bli sopkaos. Med råttor och pest som följd. Så jag började igår kika lite på Österlen. Det verkar ju fint med Ale stenar och Glimmingehus och sånt?
Eller västkusten? Vid havet? Jag tror vi skulle gilla det. Kanske måste man vara ute i bättre tid.
Sen finns ju Gotland, där har jag aldrig varit *nynnar på David Shutrick*
Men, vi har även pratat om Höga kusten, Ulvön osv.
Varberg började en kollega snacka om igår?
Jag tycker Strängnäs och Mariefred verkar fint? Men hur kul för en 9 resp11-åring?

Åh. Vad har ni för pärlor i Sverige?

7 kommentarer:

  1. Tror sopkaoset är överdrivet. Hur som helst, skärgårn är toppen. Där är det dessutom inte Stockholms stads sopåkare som sköter hämtning :). Annars är Bon-bon-land i Holmegaard ett bra tips. C älskar stället, vi har varit där två gånger. Sist bodde vi i Koge (ska va ett danskt ö men det fanns inte i mobilen). Nära Köpenhamn.

    SvaraRadera
  2. Gotland! Hälsingland! Nu är jag ju lite partisk för att mina föräldrar är från Gotland och har hus där, och för att vi själva har hus i Hälsingland. Nackdelen med Gotland är ju att färjan är ganska dyr (och ibland full) och att det kan vara rätt mycket folk på de populära ställena. Därför slår jag ett slag för Hälsingland. I Järvsö finns ett jättefint zoo, downhillcykling, creperiet, fina vandringsleder, osv. I Orbaden skitfin strand samt zipline-bana. I Delsbo kan man cykla dressin och i varenda liten by finns det loppisar. Ljusnan är förvånansvärt najs att bada i, och så finns ju kusten. Fint landskap helt enkelt! Och inte lika crowded som Gotland.

    SvaraRadera
  3. Hon som gick: Kanske Danmark igen alltså, det vill Busan! För vi "hann inte gå nåt på Tivoli alls nästan mamma!!!"

    Frida: Ja, <3 Hälsingland men kommer ju därifrån så där är vi varje sommar. Men mest hänger vi kanske hos mamma då. Har även fantastiskt dåliga minnen från träslottet i Arbrå (?) så dit kommer vi ALDRIG åka. Det var en riktigt Norénutflykt en gång när jag var liten. :|

    SvaraRadera
  4. Österlen är magiskt! Slår även ett slag för Bornholm, denna danska pärla, där jag tillbringade mina barndomssomrar. Lovely! Kombinera Österlen och Bornholm -färjan går från Ystad! Annars är Gotland eller Södra Öland allt en hit👌🏻

    SvaraRadera
  5. Vi brukar åka dit bridgen tar oss. Jag tror det mesta funkar om det bara finns grejer för kidsen och är fint väder för bad. Lämna Norén hemma bara.

    SvaraRadera
  6. Stina: ja det låter supermysigt!

    Spader: jag tror man kan ha det bra i Mjölby tom, bar man lämnar Norén hemma!

    SvaraRadera
  7. Tror inte det är så farligt med råttorna. Såg inte en enda på min promenad på söder i går. Och har inte fått rapporter från Stockholmssemestrande kompisfamilj heller, så hit kan ni absolut komma. Annars är Östergötland väldigt fint såhär års :)

    SvaraRadera