tisdag 4 juli 2017

Semester, dag 2

Uppdatering ang middagslistan: det går bra! Jag gjorde lasagne, efter ICAs recept igår. Gott! Läste detta i receptet:

"Klimatanpassa

Byt nötfärs till blandfärs/byt ut nötfärs mot kycklingfärs. Byt ut mjölk mot havrebaserad dryck för ännu mer klimaträtt. Detta leder till en halvering/80% minskning av klimatpåverkan från maträtten."

Vilket gav mig lite ångest! 80% minskning av klimatpåverkan! Nu hade jag just nötfärs (tycker det är godast..) och inte hade jag havrebaserad dryck heller. MEN! Jag brukar köpa havrematlagningsgrädde så jag blandade det med vatten och tog i stället för mjölk, detta stillade mitt dåliga samvete med ca 3%.Jag var ju i chock över hur mycket mat jag måste laga denna vecka och värre blev det när det visade sig att jag helt förträngt mellanmål! Såna där halvfigurer är tydligen alltid hungriga. Så igår eftermiddag packade vi matsäck och gick ut och satt i skogen och fikade bland barr och myror. En riktig idyll (ligger givetvis på instagram). Idag vaknade både jag och Lillbusen genomallergiska. Vad ÄR det för fel på att hålla sig inomhus? Egentligen?Tanken var idag att vi skulle åka och plocka jordgubbar men så var vi så allergiska och så ringde en kompis som båda kompisarna drog till så jag får hålla mig inomhus. *win*I övrigt denna spännande semester har jag matat surdegar som håller på att dö. Jag hoppas på att de kickar igång igen. Kanske ska jag baka lite idag? Inte med den surdegen dårå, det vill nog ingen. Hejdå dagboken,skriver snart igen.

2 kommentarer:

  1. Alltså, jag läste kommentarerna på receptsidan för lasagnen... *dör*

    PER 2017-04-01
    Sådär...hade i spånskiva i stället för lök. Ingen höjdare...

    SvaraRadera