söndag 1 oktober 2017

Överlevare

Lillbusen har varit mycket orolig och upprörd över att nazisterna skulle få marschera i GBG och under gårdagen frågade han hela tiden om det hänt något. Varför gör de så här? Varför vill de gå förbi synagogan? Vad dumma de är. Är vi judar? Jag tycker vi borde förbjuda dem. Om det inte går, så tar vi bort yttrandefrihet, förbjuder nazism, poff, sätter tillbaks yttrandefrihet igen. Kreativ lösning ändå!
Men, på vår gata bor en tant som satt 5 år i Ravensbrück. I slutet av månaden ska hon ha en föreläsning (?) i kyrkan om detta. Jag tänker att det brinner i knutarna om vi ska lyssna på överlevare och vi tänkte gå dit hela familjen. Jag hoppas det funkar för barnen. Jag tror det är jätteviktigt och att det är en bra sak för dem att höra? En del saker ska man kanske inte skydda dem mot? Speciellt inte i dessa tider när stöveltrampen ekar i samhället igen. Jag vill inte ha tillbaks 80-talets värvningar i skolorna. :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar